FAQ

OM BENTARA

Har ni någon butik?

Bentara har valt att inte ha en fysisk butik. Detta gör det därför möjligt för oss att sänka kostnaderna och fokusera uteslutande på kvalitet och service - ger dig en högkvalitativ produkt till ett mycket bättre pris än den traditionella guldsmeden.

Dock har vi ett Showroom där man är välkommen att boka face-to-face möte samt tid för konsultation.

Varför ska man välja Bentara?

Vi på Bentara försöker alltid skapa unika möjligheter för våra kunder. Då vi inte har något lager utan gör alla beställning efter kundens önskemål, får du som kund göra alla val från början till slut.

Vår skräddarsydda designtjänst ger dig dessutom möjlighet att skapa en mer personlig förlovningsring än en den du hittar på hylla - helt efter dina krav.

Får man prova era ringar

Självklart. På Bentara förstår vi hur viktigt det är för våra kunder att se och känna på sitt smycke - speciellt ett smycke som en förlovningsring.
Därför har vi tagit fram större delar av vår kollektion som man kan testa på vårt showroom.

BESTÄLLNING

Hur funkar det när man vill designa en helt egen ring?

Vår skräddarsydda designtjänst är det som gör Bentara unikt.

Du kan enkelt via vår hemsida göra dina val, bifoga inspirationsbilder samt skriva kommentarer och förtydliga din vision. Därefter skapar vi en skiss i 3D som visar hur din designade ring kommer att se ut. När du som kund känner dig trygg med designen så påbörjar vi skapandet.
Är du inte helt säker på dina val är du varmt välkommen till vårt showroom där vi istället tillsammans skapar din ring. Vi går igenom dina önskemål, krav och kriterier för att hitta den perfekta lösningen för dig.

Kan jag få se ringen innan jag lägger min beställning?

Som online juvelerare kan vi erbjuda betydligt bättre värde jämfört med traditionella butikerna genom att inte ha lager och inte ha de höga hyreskostnaderna som denna bransch ofta har.

Dock förstår vi att för ett så värdefullt köp kan du vilja testa och se ringen innan du köper, så här är vad vi kan erbjuda dig:

Om du funderar på en av våra befintliga kollektioner kan du besöka vårt showroom i Stockholm för att se en kopia av ringen.

Om du vill få en uppfattning om hur din skräddarsydda design kan se, kan vi skapa en 3D print i hårdplast av din design. Detta lägger till ytterligare fem arbetsdagar i din beställningsprocess, men om du är osäker på designen och har tidsmarginaler, rekommenderar vi detta som ett alternativ.

Hur gör jag för att avbeställa eller ändra min beställning?

Kan jag uppgradera diamanten i min ring i framtiden?

Självklart, vi erbjuder våra kunder livstids uppgradering.
Vi erbjuder nedanstående alternativ för de kunder som önskar att uppgradera sin diamant till en större eller högre kvalitet sten.

Alla diamanter som köpts via Bentara kan vi erbjuda 100% kredit på diamantens ursprungliga värde, om det nya försäljningsvärdet är minst 75% mer än den ursprungliga diamanten. Diamanten som uppgraderas måste vara i originalskick och åtföljas av det ursprungliga certifikatet.

Observera att ändringar i storleken på din diamant kan kräva en justering av ringskenan eller en fullständig ny design av din ring. I det här fallet tillkommer ytterligare avgifter.

Det går tyvärr inte att "nedgradera" till en diamant av lägre värde.

Vart tillverkar ni min beställning?

Vad har jag för garanti?

RINGAR

Hur vet jag vilken storlek jag har?

Att veta din eller din partners exakta ringstorlek kan vara väldigt svårt. Vi har därför tagit fram en guide för att underlätta detta. Läs mer under “....”

Vilken metall rekommenderar ni?

Valet av metall är väldigt individuellt och en smak samt budgetfråga. Vill du lära dig mer om metallernas olika egenskaper hittar du information “här”

Graverar ni också ringarna, och vad kostar det?

Självklart, gör ni detta vid första köptillfället ingår det i priset. Vill ni dock gravera ringarna efter att ni fått hem dem tillkommer en avgift.
Viktigt att tänka på är också vid returer, har ni graverat era ringar tillkommer en “återställningsavgift” på 1000 kr.

Kan jag skicka in min ring för rengöring?

Hur gör jag om ringen inte passar?

DIAMANTER

Vart kommer era diamanter från?

Vi köper diamanter globalt från diamant tillverkare som följer FN: s Kimberley-process för att försäkra oss om att alla våra diamanter är etiska.

Genom att handla globalt ger det oss en bredare marknad och större möjligheter att hitta just den diamant du söker.

Kan jag reservera en diamant?

Tyvärr har vi inte möjlighet att reservera diamanter.

Vad är GIA-certifikat?

GIA (Gemological Institute of America) är ett av världens mest erkända certifieringsinstitut. Detta diamantintyg garanterar värdet och kvaliteten på din diamant. GIA-rapporten beskriver de viktigaste egenskaperna hos din diamant.

Läs mer under "Certifikat"

Hur vet jag att diamanten jag får är äkta?

Diamanter från 0.20 Carat och större kommer med ett unik GIA-certifikat som är specifik för den diamant du har köpt.

Varje GIA-graderad diamant är laserskriven med ett serienummer på bältet som lätt kan ses med en 10x lupp. Vår GIA-utbildade personal undersöker alla diamanter innan den säljs.

Vill man även lämna in den till en gemolog så kommer dem att se detta serienummer samt se de egenskaper som anges i rapporten motsvarar exakt samma som diamantens.

Har ni diamanterna på lager?

Nej, vi har inga diamanter på lager. Alla beställningar görs unikt efter kundens önskemål.

Vad betyder det är diamanterna är konfliktfria?

En konflikt eller "blod" diamant är en diamant som främst kommer från områden i centrala och västra Afrika, används av rebellrörelser för att finansiera krig och våld.

Kimberleyprocessen (KP) är ett gemensamt initiativ där regeringar, diamantindustrin och det icke statliga organisationer arbetar för att hejda flödet av konfliktdiamanter. De har idag 54 medlemmar, representerade i 81 länder, vilket innebär att 99,8% av alla råa diamanter genomgår Kimberleyprocessen idag.

Vi på Bentara garanterar att alla våra diamanter är helt konfliktfria och vi handlar bara med professionella leverantörer inom diamanthandeln.

BETALNING

Vilka betalningsmetoder erbjuder ni?

Vi tar emot kortbetalningar via Visa, MasterCard, American Express och Diners club, såväl som PayPal. Vi erbjuder även direktbetalning samt faktura via Klarna.

Klarna har ett maxbelopp på 100 000 kr per köptillfälle. Notera att väldigt få får beviljat maxbeloppet när det gäller faktura eller delbetalning. Klarna gör en individuell kreditbedömning vid varje köptillfälle, ibland går det därför bara att välja kort/direktbetalning. Stöter ni på problem, kontakta oss så hjälper vi er att hitta en lösning!

När dras pengarna från mitt kort?

När du lagt en beställning hos oss kommer beloppet hamna som en reservation. När vi sedan skickar smycket till dig kommer pengarna att dras.

Kan jag betala efter att jag fått min beställning?

Går det att dela upp betalningen?

Via Klarnas delbetalningstjänst är det möjligt att delbetala ditt köp. Skulle det vara så att ditt önskade belopp inte går igenom kontakta gärna oss så hjälper vi dig att hitta en lösning.

Kan priserna ändras?

FRAKT & RETURER

Hur mycket kostar frakten?

Frakt inom Sverige är alltid gratis. Dock kan det tillkomma tull och moms beroende på vilket land man beställer till.

Är leveransen försäkrad?

Ja, alla våra varor är försäkrade under transporten. Vi jobbar med FedEx som är världsledande när det gäller säkra transporter.

Hur lång tid tar det att få leveransen?

Våra leveranstider ligger mellan 4-6 veckor. Specialbeställer du en ring kan det ibland ta längre tid, vi kommer då tydligt kommunicera det till er.

Hur returnerar jag min beställning?

Skulle det vara så att ni inte är nöjd med er beställning kan ni returnera det inom 90 dagar från beställningsdagen. Returer inom Norden står vi för frakten. Har ni dock valt att gravera era smycken tillkommer en återställningskostnad på 1000 kr.
Returrätt gäller en gång per smycke/kund.

Steg för steg:

1. För att påbörja din retur kontakta vår kundtjänst via telefon eller mail.

2. Viktigt för en godkänd retur är att allt material skall returneras i nyskick, inklusive förpackningar, kvittohållare, boxar etc. Det skall paketeras samt returneras till oss i samma försändelse som ni mottagit leveransen i.

3. När vi mottagit er retur tar det oss ca två veckor för att undersöka diamanter samt smycken för att därefter påbörja återbetalningen.

4. Returer som skickats för sent, alltså efter 90 dagar och returer som är felaktigt paketerade eller där innehållet ej är i original är ej en godkänd retur för återbetalning.

Returrätt gäller dock inte om ni specialdesignat smycken eller begärt en ändring på någon befintlig produkt i vår webshop. Det gäller ej heller för diamanter eller diamantsmycken som har ett värde eller pris på över 100.000 kr.
Slava Yurthev Copyright